MS Poelau Bras 18 Juli 1929 – 7 Maart 1942

 smn1367smn1368
MS Poelau Bras 18 Juli 1929 – 7 Maart 1942

Bouworder: 184. 27 Juli 1927 Bij de NV Koninklijke Maatschappij “De Schelde” te Vlissingen.
Aanbesteding: F 3.950.009,-
Afmetingen: 149,36 x 18,59 x 11,20 m
Machines: Gebr. Sulzer AG te Winterthur. 2tew 8 cilinder dieselmotor.
Verm/Snelh: 7.40 epk. 1 Schroef. 14,5 kn.
Type: Vrachtschip met passagiersaccommodatie
Accommodatie: 51 passagiers. 1.000 (M),  66 (B) voor pelgrims In 1936 56 passagiers. 1.000 (M), 66 (B) voor pelgrims.
Kiellegging: 26 September 1927.
Stapelloop: 3 April 1929.
Proefvaart/Oplevering: 18 Juli 1929.
Het schip werd vernoemd naar een van de Mapia eilanden in de Indische Archipel, ten noorden van de Vogelkop van Nieuw Guinea. Ir. H. Prins was de ontwerper van het schip. Het MS Poelau Bras werd voornamelijk ingezet voor het vervoer van materiaal voor de Britse oorlogsindustrie en kreeg in 1941 een 4 Inch kanon geplaatst.
Op 27 februari 1942 wist de Poelau Bras onder commando van Kapitein P.G.Crietee veilig de haven van Tjilatjap te verlaten. Op 4 maart bereikt ze de Wijnkoopsbaai op Java. Op 6 maart komt er een afdeling van 100 man van de Koninklijke Marine aan boord waaronder de waarnemend Commandant Zeemacht J.J.A. van Klaveren. DePoelau Bras was terug geroepen om de marinetop te evacueren. Daarnaast komt er nog een grote groep personen aan boord waaronder 28 topfunctionarissen van de B.P.M. en bemanningen van Shell en andere S.M.N.-schepen die al eerder getroffen waren of hun schepen zelf tot zinken hadden gebracht. De Poelau Bras had slechts accommodatie voor 56 passagiers en de chaos aan boord is dan ook groot. De Poelau Bras was bewapend met aan stuur- en bakboord een Bofors-machinegeweer in een geschutskoepel en op het achterschip een 4-inch kanon.
De machinekamer werd gemaand om maximaal vermogen te leveren om zo snel uit de gevarenzone te komen.
Men veronderstelde dat de Poelau Bras rond het middaguur uit het actieradius gebied zou zijn van de Japanse vliegtuigen. Alle bewapende posten waren bezet. Om 10.30 uur verscheen een verkenningsvliegtuig. Om 11.40 uur verschenen er duikbommenwerpers boven de Poelau Bras die de aanval inzetten. In totaal voerden 12 vliegtuigen verdeeld in drie formaties de aanval uit. Ontvluchten was een onmogelijke taak een bom raakte een sloep aan stuurboord en ontplofte op de waterlijn ter hoogte van de machinekamer. Er ontstond een gat en water stroomde de machinekamer in waardoor de Sulzer-motor afsloeg. Als een weerloos slachtoffer dreef ze rond zwaar bestookt door de duikbommenwerpers. Een voltreffer sloeg recht in de schoorsteen en brand brak uit. Het tegenvuur had weinig effect op de aanvallende vliegtuigen.
De kapitein gaf order het schip te verlaten waarna hij alleen achter blijft op de brug. Door het aanhoudende mitrailleurvuur van de bommenwerpers durven velen niet via de sloepen van boord te gaan maar springen overboord. Toen de vliegers van de Japanse bommenwerpers begrepen dat het schip ten onder zou gaan begonnen ze de reddingssloepen te beschieten die gestreken werden. Ik mag veronderstellen dat men op de hoogte was dat een deel van de marinestaf aan boord was. Uiteindelijk werden vier van de zeven sloepen vernietigd en konden er slechts drie gestreken worden evenals twee vlotten.
Toen deze sloepen nog maar enkele honderden meters van de Poelau Bras verwijderd waren verhief ze zich rechtstandig en zonk snel over de achtersteven weg op 10o 00″ZB en 105o 00″OL .
Het aantal slachtoffers was slechts bij benadering aan te geven en werd geschat op 240 tot 300 opvarenden. In de drie sloepen bevonden zich 116 overlevenden. Na acht dagen van ontbering, licht gekleed in de brandende zon, karig waterrantsoen en ontstekingen door overkomend zeewater bereikten ze een klein eiland waar voor de branding voor anker werd gegaan. Op het eiland werden vooral kokosnoten als buit mee genomen. Hier blijven had weinig zin en bij de volgende landing bij Semangkabaal op Sumatra werden ze gevangen genomen door de Jappen. Vandaar werden ze per trein overgebracht naar Palembang waar ze een jaar verbleven. Veel van de opvarenden zijn gedurende de oorlogsjaren in kampen om het leven gekomen.

Prachtig boek dat niet alleen over de ondergang van onze kolonie Nederlandsch Indië gaat maar ook over de ramp met het MS Poelou Bras dat door de Jappen met vliegtuigbommen naar de diepte werd gejaagd waarbij tussen de 250 en de 300 slachtoffers waren te betreuren.

Hier bij de lijst van omgekomen bemanningsleden:

P.G.Crietee: Gezagvoerder.
J.E.Hellings: Gezagvoerder.
M.A.Zwama:Gezagvoerder (Gedetacheerd als Inspecteur te Batavia.
G.Kruyt: 1e Stuurman.
A.Kettner: 2e Stuurman.
D.den Hartog: 2e Stuurman.
J.Kempff: 4e Stuurman.
Th.H.Que: Leerling stuurman.
T.C.Govers: HWTK.
J.Kort: HWTK.
H.v.d.Weg: HWTK.
P.J.de Ruyter: 2e WTK.
H.J.Putman: 3e WTK.
M.J.Muurling: 3e WTK.
W.Bakker: 4e WTK.
C.Th.Franck: Scheepsarts.
J.H.Kitz: Marconist.
J.Pethke: Bootsman.
J.Rustemeyer: Bootsman.
F.A.de Valk: Timmerman.
D.C.van Duyn: Matroos.
B.Gerritsen van der Hoop: Matroos.
Th.G.Hendriks: Matroos.
W.F.Maas: Matroos.
K.v.d.Plas: Matroos.
J.de Vet: Matroos.
P.Engelberts: Lichtmatroos.
G.F.v.d.Kort: Lichtmatroos.
W.Snijders: Lichtmatroos.
J.F.Wolf: Lichtmatroos.
L.C.Laurijssens: Magazijnmeester.
A.van Brederode: Olieman.
F.v.d.Graaf: Olieman.
L.J.v.d.Kuyl: Olieman.
J.Overeem: Handlanger.
R.Boukamp: Chef Hofmeester.
J.L.Weermeier: Kok.
K.Roggeveen: Koksmaat.
Birhasan: Bediende.
Darboes: Bediende.
Dasoeki: Bediende.
Djojo: Bediende.
Doelsenen: Bediende.
Madani: Bediende.
Marliat: Bediende.
Mohamed Moein: Bediende.
Oesin: Bediende.
Saimin: Bediende
smn1025smn1359
 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

No comments yet.

Leave a comment

Zoek schepen op naam

 

De vloot op alfabet

sticker500 schoon

Label

scheepvaarthuis
Het Scheepvaarthuis
eXTReMe Tracker