SS Jan Pieterszoon Coen PDKB/PFL/PEZP 17 juni 1915 – 14 mei 1940

SMN65SMN66
SS Jan Pieterszoon Coen PDKB/PFL/PEZP 17 juni 1915 – 14 mei 1940
Bouworder: 27-12-1912. NV Nederlandsche Scheepsbouw Mij., Amsterdam. Bouwnummer: 130
Aanbesteding: f. 3.720.423,-
Afmetingen: 143,47 x 18,39 x 11,89 m
Machines: 8x ES3 NV Fabriek van Werktuigen en Spoorwegmaterieel, Amsterdam, 2x 3 Cil TE-machines.
Verm./Snelh.: 2×3.700 ipk, 2 Schroeven, 14,5 kn.
Type: Passagiersschip. 200 1e klasse, 166 2e klasse, 46 3e klasse, ? M-klasse en? B-klasse passagiers. Van 1926 tot 1938 125 1e klasse + 70 pullmanbedden en sofa’s, 166 2e klasse, 46 3e klasse, 42 4e klasse, ? M-klasse en ? B-klasse passagiers.
Kiellegging: 14 october 1913.
Stapelloop: 30 september 1914.
Oplevering: 17 juni 1915.
Het schip werd vernoemd naar Gouverneur Generaal J.P.Coen, de grondlegger van de Nederlandsche macht in Nederlandsch Indië.
Terwijl men op 30 September 1914 bezig was met de voorbereidingen voor de stapelloop, schoof de romp om 12.00 uur plotseling een decimeter vooruit. Hierdoor besloot men de stapelloop te vervroegen naar 14.00 uur ipv om 14.30 uur. Hier door kwam een teleurgestelde mevrouw Den Tex de echtgenote van één van de directeuren van de Stoomvaart Maatschappij Nederland die het schip zou dopen te laat
Op 12 Juni 1915 vertrok het nieuwe vlaggenschip van de Stoomvaart Maatschappij Nederland en op dat moment ook het grootste schip dat ooit in Nederland was gebouwd van Amsterdam naar IJmuiden voor haar proefvaart  en meerde het af in de één van de sluizen. Hier kwamen de gasten aan boord die de proefvaart mee zouden maken. Op de valreep werden zij ontvangen door Stoomvaart Maatschappij Nederland  directeur J.B.A.Jonckheer. Kapitein H.G.J.Uylkens nam op dat moment nog wat punten door met de loods en enkele van zijn officieren die op de commandobrug aanwezig waren. Tot de aanwezige gasten behoorden vier ministers, de burgemeester van Amsterdam en twee wethouders. Verder waren er een groot aantal hoge ambtenaren, belangrijke zakenrelaties en de raden van commissarissen en de directies van werf en rederij aanwezig. De ministers en de burgemeester waren vergezeld van hun dames. Nadat iedereen ingescheept was kwam het schip in beweging en verliet de sluis richting zee. Vooruit voer de sleepboot Cycloop van Zurmülen. De zee was glad deze zomerse dag. Buitengaats gekomen voor het SS Jan Pieterszoon Coen richting zuiden lans Zandvoort, Katwijk, Noordwijk en Scheveningen. Tijdens de lunch werd er een Onderzeeboot waar genomen. Men was natuurlijk bang dat het één van de gevreesde Duitse U-Boten was maar het bleek een “eigen” onderzeeër te zijn dat ’s middags het SS Jan Pieterszoon Coen boven water om 16.00 uur naar IJmuiden begeleidde.  Tijdens de proefvaart werd de vlag van de werf gestreken en de vlag van de Stoomvaart Maatschappij Nederland gehesen waar mee het schip door de rederij was overgedragen aan de rederij. Op de sluis verlieten de meeste gasten weer het schip.
Op 11 september 1915 vertrok het schip 0m 15.00 uur de hoofdstad voor haar eerste reis van Amsterdam naar Batavia nog via de Middellandse Zee en het Suez Kanaal.  Op 1 Januari 1916 vertrekt het SS Jan Pieterszoon Coen van Amsterdam naar Batavia voor haar 2e rondreis via Kaap de Goede Hoop en Kaapstad  naar Batavia waar het op 17 Februari 1916 aankomt. Op 6 Mei was het schip weer terug in de thuishaven Amsterdam. Het laatste deel van de reis door de Noordzee werd onder begeleiding van de sleepboot Roode Zee gemaakt. Door de 1e WO werd het na 2 reizen werd het schip in maart 1919 in Amsterdam opgelegd. Op 8 maart 1919 kwam het weer in de vaartOp 28 juni 1939 vertrok het schip voor haar laatste reis van Batavia naar Amsterdam waarna het op 29 juli 1939 werd opgelegd.
Op 14 mei 1940 door de Koninklijke Marine tussen de pieren als blokschip tot zinken gebracht. In de loop van 1940 werd het schip door de Duitsers  leeg gehaald van roerende goederen. Rijkswaterstaat dacht het schip te kunnen bergen maar door de najaarstormen van 1940 zakte zij steeds verder weg in het zand. In 1941 werd het achterschip over een lengte van 50 meter door bergingsbedrijf Van den Tak uit Rotterdam  verwijderd om de doorgang voor grotere schepen mogelijk te maken. Na de oorlog werd het schip met hulp van de Royal Navy met dieptebommen het wrak op te blazen en te verwijderen. Veel schroot bleef daar door achter op de bodem en om de diepte van de vaargeul op 45 voet te brengen was men in 1960 genoodzaakt om de wrakstukken met zandzuigers naar grotere diepten te laten weg zakken.
  

  

  

  

  

  

  

  
De Oceaanpost Tweede jaargang  No.1. Uitreis. 28 Maart 1930. SS J.P.Coen.

  

  

  

  

  

   

  

  

De Oceaanpost Tweede jaargang No.2 Uitreis. 29 Maart 1930 SS J.P.Coen.

  

  

  

  

  

  

  

  

De Oceaanpost Tweede jaargang No.3 Uitreis. 30 Maart 1930 SS J.P.Coen.

  

  

  

  

  

  

  

  

De Oceaanpost Tweede jaargang No.13 Thuisreis SS J.P.Coen.
(Helaas staat er geen telegram in deze uitgave zodat ik niet de preciese datum kan achterhalen.)

   

   
Lunch, 3e Klasse. Dinsdag 25 Maart 1930.
Lunch, 3e Klasse. Woensdag 26 Maart 1930.
  

  
Diner 2me Classe Vendredi le 28 mars 1930.
   
Lunch, 3e Klasse.  Vrijdag 28 Maart 1930.
Diner, 3e Klasse. Vrijdag 28 Maart 1930.
   
Lunch, 3e Klasse. Zaterdag 29 Maart 1930.
Diner, 3e Klasse. Zaterdag 29 Maart 1930.
   
Lunch, 3e Klasse. Zondag 30 Maart 1930.
Lunch, 3e Klasse. Zondag 31 Maart 1930.

Diner, 3e Klasse. Maandag 31 Maart 1930.
  

  
Déjeuner 1re Classe. Lundi le 31 Mars 1930.
  

  
CE SOIR DINER D’ADIEU.
Déjeuner 1re Classe Mercredi le 2 Avril 1930.

  
Mooie toegangsbewijs van 25 Maart 1930. Incl. Controlestrook.

  

  

  
Uitreis. Belangrijke kennisgeving aan Passagiers. Regeling bij aankomst te Southampton.

  
Bijzondere kaart van het SS Jan Pieterszoon Coen.

  
Prachtige kaart die laat zien hoe immens groot het SS Jan Pietersz Coen wel niet moest zijn.

SMN1879

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mooi artikel over het SS Jan Pieterszoon Coen.
Maritiem Nederland November 1996.

  

Mooie brief geschreven aan boord van het SS Jan Pietersz Coen op 4 Juni 1931 varend in de buurt van Singapore.

   

  

  

  

  

 

  

 

  

 

  

  

Prachtige folder van het D.S.S.Jan Pieterszoon Coen.










Passagierslijst van 25 Maart 1930 van Amsterdam via Southampton, Algiers, Genua, Indië(Batavia).

smn1509b

smn1509c  smn1509d

smn1509e  smn1509fsmn1509g  smn1509h

smn1509i  smn1509jsmn1509k  smn1509lsmn1509m  smn1509nsmn1509o  smn1509psmn1509q  smn1509rsmn1509s  

Passagierslijst SS Jan Pieterszoon Coen van Batavia naar Amsterdam 6 mei 1935.

smn13429
smn1455
2 Mooie krantenknipsels.


Uit Keg’s Theehandel te Zaandam.

smn13428

Mooie foto van een mooi schip

Tik op een foto voor een groter plaatje

smn1689smn1690
smn1399smn1400

 

SMN67

SMN69SMN70

SMN71SMN70

SMN73SMN70

SMN75SMN70

SMN77SMN70

SMN79SMN70

SMN81SMN70

SMN83SMN70

SMN85SMN70

SMN87SMN70

Klik op de kaarten  en je krijgt een groter plaatje
smn1519smn1520
smn1521smn1522
smn1523smn1524
smn1533

 

 

 

 

 


Prachtig tweedeklasse  passagebiljet van Amsterdam
naar Batavia op 3 September 1921.
(Geschonken door Ab Woutersen)

SMN190SMN191

SMN201 SMN202

SMN203SMN204

SMN207SMN208

SMN205SMN206

SMN209SMN210

smn1451smn1452

smn871

 

 

 

 

 

SMN13413

 

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zoek schepen op naam

 

De vloot op alfabet

sticker500 schoon

Label

scheepvaarthuis
Het Scheepvaarthuis
eXTReMe Tracker