SS Johan de Witt PFRH/PFJ/PFDM 27 Juli 1920 – 15 December 1948

smn1447smn1448
SS Johan de Witt PFRH/PFJ/PFDM 27 Juli 1920 – 15 December 1948.
Bouworder: 22-11-1915 NV Nederlandsche Scheepsbouw Mij., Amsterdam.
Bouwnummer: 150.
Aanbesteding: f. 8.980.122,-
Afmetingen: 482,o'(146,92) x 59,0′(17,98) x 30,0′?/38,0(9,14?’/11,60) In 1933, 506,2′(154,29) x 59,0′(17,98) x 30,0?/38,0′(9,14?/11,60)
Meting: 10.519(b); 6.300(n); 8.465(D); ..(bs); geen (DT). In 1933 10.474(b); 6.105(n); 7.762(D); 243.000cft (bs); geen (DT)
Machines: 6 x 3ES3; NV Nederlandsche Fabriek van Werktuigen en Spoorwegmaterieel, Amsterdam, 2 x 3 cilinder TE-Machines.
Verm.Snelh.: 2 x 3.500 ipk, 2 schroeven, 15,5 kn. In 1933 2 x ..ipk, 2 schroeven, 17 kn.
Bunkers: 1.908 SO/78.
Type: Passagierschip, HDK, YGK, en SDK, 6 ruimen, 4 luikhoofden, 10 waterdichteschotten. Was het eerste schip van de SMN met kruiser-achtersteven.
Accomm.: 188 1e klasse met 25 kinderkooien, 123 2e klasse, 36 3e klasse, 42 4e klasse, 240 B. In 1924, 197 1e klasse met 25 kinderkooien, 120 2e klasse, 36 3e klasse, 42 4e klasse. 1933, 105 1e klasse met 22 kinderkooien, 150 2e klasse met 5 kinderkooien, 151 2e klasse met 5 kinderkooien, 46 3e klasse, 42 4e klasse, ? B. In 1937, 103 1e klasse met 21 kinderkooien, 151 2e klasse met 5 kinderkooien, 46 3e klasse, 42 4e klasse, ? B. 1945, 1.140 passagiers in één klasse, ? B.
Uitrusting: 6 EK;, voormast met 4 laadbomen á 6 ton en á 25 ton, 2 laadpalen, Walin quadrantdavids. De achterste schoorsteen is een Dummy.
Kiellegging: 29 Juli 1916.
Stapelloop: 2 Mei 1919.
Proefvaart: 27 Juli 1920.
Het schip werd vernoemd naar de Raadpensionaris van Holland Johan de Witt (1625 – 1672). In Indië had het schip de bijnaam
“Jan Poethi”. Het ontwerp was van Scheepsbouwbureau M.A.Cornelissen te Amsterdam. Op 21 Augustus 1920 vertrok het schip voor haar eerste reis naar Batavia. In 1932 werd het opgelegd en op 22 Juli werd het verhaald naar de ADM om verbouwd te worden. O.a werd er een Maiersteven in één sectie geplaatst waardoor het schip ruim 7 meter langer werd. Ook werden de zes Schotse ketels omgebouwd voor oliestook en werd de gehele machine installatie gereviseerd. Door de verbouwing en de revisie van de machines nam de snelheid toe tot 17 knopen. Ook werd de kwetsbare en onderhoudsgevoelige spiegel versiering verwijderd. De proeftocht was op 3 en 4 October 1934. Op 25 October 1933 vertrok het schip voor haar eerste reis na de verbouwing naar Batavia. Op 13 Mei 1940 wist het schip op het laatste moment nog Nederland via IJmuiden te ontsnappen om via Kaap de Goede Hoop in Indië terecht te komen. Hier ging het schip in charter van het BMWT. Tussen 24 Augustus en 28 September 1940 werd ze voor het vervoer van troepen verbouwd te Sydney en kreeg accommodatie voor ca. 3.000 troepen. Op 30 September vertrok het schip met troepen naar Suez. Tijdens de oorlogsjaren legde het schip ongeveer 220.000 zeemijlen af .Op 3 November 1945 keerde ze terug in Nederland te Rotterdam. Op 11 Februari 1946 werd het schip weer teruggegeven aan de Nederland. Op 31 Maart werd het schip vercharterd aan Frankrijk vboor het vervoer van troepen. Op 31 Maart 1946 vertrok de SS Johan de Witt van Marseille naar Saigon in Frans Indo China. Daarna was ze troepentransport- en repriantenschip van en naar Nederlandsch Indië. In September 1947 éénmalig vercharterd aan de KNSM vertrok het schip op 5 September van Amsterdam naar West Indië. OP 15 december 1948 werd het schip voor f.2.595.600,- verkocht aan de Compania Maritima del Este S.A. te Panama dat eigendom was van de Griekse Goulindras Brothers Ltd, te London. In maart 1949 werd ze herdoopt in SS Neptunia. De grote mast werd verwijderd net als beide schoorstenen die werden vervangen door één moderne schoorsteen. In 1954 opnieuw verkocht aan de Griekse Neptunia Shipping Co. S.A. (Greek Line) te Panama. Op 2 December 1957 stootte het schip lek bij aankomst te Daunt Rock, Ierland toen het op weg was van Boston naar Cobh en in zinkende toestand aan de grond gezet in Whitegate Roads. De bemanning en de 31 passagiers konden het schip veilig verlaten. Dezelfde dag nog vlot gebracht, maar opnieuw in zinkende toestand aan de grond gezet en later total loss verklaard. Het wrak werd later verkocht aan Scheepssloperij NV Levie Simons te H.I.Ambacht en later weer vlot gebracht om in Nederland gesloopt te worden. Op 7 maart 1958 arriveerde het wrak te Hoek van Holland.


  1.   

Prachtige kaart. Verzonden op 20 Augustus 1936.

   
Verzonden op 21 Juli 1929 vanaf het SS Johan de Witt.

Prachtige reclamefolder “Met de Johan de Witt naar Noorwegen”.

M
ooi krantenknipsel over de te waterlating van het SS Johan de Witt.

Mooie ongebruikt Postblad van het SS Johan de Witt.


Krantenknipsel uit de Spiegel van 1933.



Leuke fotootje van een prachtig schip (10 x 7 cm)


SMN1449
Spreekt voor zich zelf.

Bezoek van de Koninklijke Familie (De Prins 23 April 1921)

Het vertrek van het SS Johan de Witt naar Indië(Het Schouwvester 23 Maart 1928)


Bericht uit de Spiegel 1932.

smn905smn906


SMN11SMN12

smn1453

Krantenknipsel.

 
Op de achterkant staat “SS Johan de Witt in de water van Colombo 19-11-27.

Wie zijn dit aan boord van het SS Johan de Witt in September 1923?.

 


Plaatje uit het boek een Reis naar Indie
Uitgave Keg’s Theehandel Zaandam.
SMN211SMN212

  

SMN221SMN222
SMN219SMN220
SMN217SMN218

SMN223SMN224

SMN225SMN226
SMN21SMN22
SMN215 SMN216

smn1759 smn1760

smn1503  smn1504
E
en kaart van soldaat 1e kl G.Wiersma MA 250406218 van 3-6-47 vanaf  het SS Johan de Witt .

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

No comments yet.

Leave a comment

Zoek schepen op naam

 

De vloot op alfabet

sticker500 schoon

Label

scheepvaarthuis
Het Scheepvaarthuis
eXTReMe Tracker