MS Oranje II PGOF 15 Juli 1939 – 4 September 1964.
MS Oranje II PGOF 15 Juli 1939 – 4 September 1964.
Bouworder: 23-04-1937 NV Nederlandsche Scheepsbouw Mij, Amsterdam.
Bouwnummer: 270.
Aanbesteding: f. 12.796.817,-.
Afmetingen: 184,41 x 25,48 x 19,41 m.
Machines: 3 x Gebr.Sulzer AG, Winterthur, 2tew 12 Cil. Dieselmotoren.
Verm./Snelh.: 3 x 12.500 epk, 3 Schroeven. 22,5 kn Snelste schip ter wereld.
Type: Passagiersschip.
Kiellegging: 2 Juli 1937.
Stapelloop: Op 8 September 1938 verrichtte H.M.Koningin Wilhelmina de doopplechtigheid van het drielingschroefmotorschip MS Oranje. Bij deze plechtigheid waren ook HKH Prinses Juliana en ZKH Prins Bernhard aanwezig.
Op levering: 15 Juli 1939.
Eerste reis: 4 Augustus 1939 met toeristen naar Madeira, gevolgd door een reis naar de Azoren. Op 4 September vertrek voor haar eerste mailreis naar Java via Kaap de Goed Hoop. Op 3 October 1939 kwam het schip aan te Batavia. Daarna vertrok het naar Soerabaja en enkele dagen later werd de thuisreis aangevangen. Na aankomst te Lissabon werd de thuisreis afgebroken en op last van de directie ging het schip terug naar Indië. Vanaf 18 December 1939 tot Februari 1941 heeft het schip opgelegd gelegen te Soerabaja. Gedurende deze periode werd het schip gebruikt voor de opleiding van adspirantstuurlieden. Toen werd het aan de geallieerden aangeboden als Hospitaalschip. Een maand later ging het in dok te Singapore om vervolgens te vertrekken naar Sydney waar tot Juni 1940 werd verbouwd. Vanaf toen was het het grootste (750 patiënten) en snelste Hospitaalschip in de Tweede Wereld Oorlog en voer onder Australische vlag.Voor de Royal Australian Navy maakte het 40 reizen en legde het 382.260 zeemijlen af. De meeste mijlen werden gevaren op de trajecten Australië-Afrika (Oostkust)-Suezkanaal en er werden in totaal 32.461 patiënten vervoerd. Britten en Australiërs vormden de medische staf maar de bemanning kwam uit Nederland. Het laatste vooroorlogse bezoek aan Indië was een reis van Sydney naar Batavia rond 2 November 1941. Na de oorlog, september 1945, werd het ingezet om ex-gedetineerde Australiërs van Singapore naar Sydney te vervoeren. In October-November 1945 werden ex-gedetineerden van Batavia en Semarang naar Melborne te evacueren. Het beheer door de Royal Australian Navy kwam op 5 Januari 1946 toen het schip te Rotterdam met 1273 opvarenden uit Nederlandsch Indië arriveerde ten einde. Er zijn 41 reizen gemaakt en er zijn 32.461 patiënten vervoerd. De Britse medische staf ging hier van boord.Op 25 Januari 1946 werd het schip aan de Nederlandse Regering overgedragen. Hier na volgde een reis naar de Oost. Op 16 Maart 1946 arriveerde ze weer in Southhampton en werd op 29 Maart weer terug gegeven aan de Stoomvaart Maatschappij Nederland. Het
MS Oranje keerde pas op 16 Mei terug in Nederland. Eerst in Rotterdam en op 18 Juli kwam het schip te Amsterdam, haar thuishaven, aan, na een afwezigheid van bijna zeven jaar. Tot 1950 heeft het schip verscheidene reizen naar Indië gemaakt met troepen en met repatrianten terug. Tussen door werd zij weer in oude luister hersteld. In de nacht van 5 op 6 Januari 1953 ramde het MS Oranje in de Rode Zee bij Port Sudan het MS Willem Ruys van de Koninklijke Rotterdamse Lloyd. De boeg van het MS Oranje werd boven de waterlijnzwaar beschadigd maar de reis naar Indië kon worden voort gezet. Op 17 Januari 1953 arriveerde het gehavende schip te Tandjoeng Priok waar provisorisch de schade werd hersteld. Toen het schip weer in Amsterdam arriveerde werd de schade bij de NDSM hersteld. Op 3 dec.1954 vertrok het schip van Tandjung Priok(Djakarta) naar Amsterdam. Op 24 dec. 1954 arriveerde het schip in Amsterdam. Het MS Oranje onder Kapitein Zeilmaker arriveerde op 13 Juni 1958 voor de laatste maal van Djakarta te Amsterdam en daar mee is een eind gekomen aan de passagiersdienst tussen deze beide havens. Na WOII heeft het schip 69 reizen gemaakt naar Indië waarbij een afstand is afgelegd van 55 maal de omtrek van de aarde en 100.000 passagiers werden vervoerd In januari 1959 werd het MS Oranje bij de NDSM verbouwd voor rond de wereld reizen. Op 4 Februari 1959 vertrok ze van Amsterdam naar Australië. Op 2 Mei 1962 maakte ze een korte trip op de Noordzee met het Koninklijk paar ter gelegenheid van hun 25 jarige huwelijksfeest. Op 16 Januari 1964 werd het MS Oranje verkocht naar Italië aan Flotta Lauro en op 4 September 1964 werd zij opgeleverd te Amsterdam. In Genua werd het schip verbouwd tot een modern éénklasse schip en herdoopt in MS Angelina Lauro. In September 1965 brak er tijdens de verbouwing te Genua brand aan boord uit, waar bij 7 slachtoffers waren te betreuren. Op 10 Februari 1966 vertrok het schip voor een tiendaagse cruise. Op 28 Februari gevolgd door haar eerste reis naar Australië. Op 30 Maart 1979 tijdens een cruise naar West Indië terwijl het in charter voer voor Costa Amatori S.p.A., brak er brand uit. Ten gevolge hier van zonk het schip bij Charlotte Amilie. Het wrak werd tussen 26 Mei en 2 Juli 1979 gelicht door Neptune Salvage Co., en dreef op 6 Juli 1979. Het wrak werd door verkocht aan Eckhardt & Co. te Hamburg. Het werd daarna door verkocht voor de sloop naar Taiwan. Op 30 Juli 1979, gesleept door de Japanse Sleepboot Nippon Maru maakte het ex MS Oranje op 21 September 1979 plotseling slagzij en zonk plotseling op 11o43’NB en 121042’WL.
Mooie foto gesleept in het Noord Zee Kanaal.
IJmuiden. De “Oranje” in de Nieuwe Noordersluis.
Weer zo’n mooie kaart van dit mooie schip.
Linker knipsel: MS Oranje passeert de Hembrug in het Noordzee Kanaal.
Rechter knipsel: MS Oranje vaart de sluis te IJmuiden binnen.
Mooie menukaart Diner der 2e Klasse .Zaterdag 3 Juni 1950. Uitreis.(geschonken Paul vd Vaart)
Mooie menukaart Diner der 2e Klasse .Vrijdag 16 Juni 1950. Uitreis.(geschonken Paul vd Vaart)
Mooie menukaart Lunch der 2e Klasse . Zaterdag 17 Juni 1950.
Uitreis. (geschonken Paul van der Vaart)
Mooie menukaart Diner der 2e Klasse. Zaterdag 17 Juni 1950. Uitreis. (geschonken door Paul van der Vaart)
Mooie menukaart Lunch der 2e Klasse. Zondag 18 Juni 1950. Uitreis. (geschonken Paul van der Vaart)
Mooie menukaart. Diner der 2e Klasse. Zondag 18 Juni 1950. Uitreis. (geschonken Paul van der Vaart)
Mooie menukaart. Lunch der 2e Klasse. Maandag 19 Juni 1950. Uitreis. (geschonken door Paul van der Vaart)
MS Oranje bij de sluizen van IJmuiden.
DOORSNEDE M.S.”ORANJE”.
VERKLARING TEKENS DOORSNEDE M.S.”ORANJE”.
Foto van het MS Oranje als Hospitaalschip tijdens WO II.
Amsterdam. Havengezicht met de “Oranje”.
Mooie kaart verzonden door (zendeling?) P.Krol (zijn foto staat op de kaart?) op 7-IV-1949 uit Colombo Cylon.
Koninklijke Familie bij de tewaterlating van het MS Oranje op 8 September 1938.
Prachtige plaat/foto (275 x 185 cm) van het vertrek uit Amsterdam op 23 Augustus 1951.
N.I.G.I.E.O.
(Nederlandsch Indische Gouverments Import en Export Organisatie)
Verzoek tot leveren van goederen met MS Oranje. 28 April 1947.
26 Maart 1947. Mededeling aan passagiers geboekt voor het MS “Oranje” Mei-afvaart. Inscheping te Batavia.
Lunch. Zaterdag 24 Mei 1947.
Reproduction of one of the mosaic walls in the Nassau Lounge MV Oranje representing Coats of Arms of the House of Oranje.
Mededelingen aan Passagiers geboekt voor het MS Oranje 1-2-1947.
Dinsdag 20 Mei 1947, 2e Klasse, MS Oranje.
Passagierslijst MS Oranje October 1959
From Djakarta/Singapore/Penang/Colombo.
Bagage aan Boord te Batavia. Ingang Suezkanaal.
In het Suezkanaal. Southampton.
Southampton of Singapore. IJmuiden?
6 Foto’s genomen van af het MS Oranje.
Mooie menukaart van Zaterdag 17 Mei 1947.
Schitterende menukaart voor een Kerstdiner.
Oranje Cruise From Southampton, 11th August 1962 – Vlissingen, 12 th Augustus 1962.
Oceaanpost. Maandag 20 Augustus 1962.
Het MS Oranje in winterse omstandigheden .
Mooi tafelvlaggetje Gelukkig Nieuwjaar/Happy New Year.
Mooie zwart/wit kaart van Amsterdam, IJ Panorama met MS Oranje.
19 Juli 1952 Captain’s Dinner a/b MS Oranje.
Oud en Nieuw 1953/1954 a/b MS Oranje.
Salon a/b van het MS Oranje (Bemanningsleden)
Goede vaart en smakelijk eten ! 5 Pagina’s uit de Spiegel van 10 April 1954.
De Oranje in de Noordersluis.
Panorama 2 Augustus 1946.
Klik op een afbeelding en je krijgt een groter plaatje.
Prachtige menukaart ter gelegenheid van het 25 Jarige Huwelijk van Koningin Juliana en Prins Bernhard op 2 Mei 1962.
Prachtig wimpel van het MS Oranje.
Prachtige foto van het MS Oranje als Hospitalship in WOII.
Mooi artikel uit De Blauwe Wimpel 1983.
Breakfast – Lunch – Diner aan boord van het Hospitaalschip
MS Oranje II op vrijdag 5 December 1941.
Waarschijnlijk geknipt uit een lesboek.
Passagierslijst MS Oranje Amsterdam-Batavia 24 Juli 1953.
**********************************************************************************************************************************************
Opa Zwart en Mevrouw Lieshout gingen van 11 Augustus t/m 26 Augustus 1962 op Cruise met het MS Oranje van Amsterdam – Vlissingen – Ceuta – Palermo – Napoli – Palma – Southampton – Amsterdam.
Hier hun verslag zo goed mogelijk gekopiëerd uit het foto album dat zij hebben gemaakt na de reis.
2 Prachtige servetjes of zakdoeken met daar op gedrukt het Koude Buffet van Vrijdag 17 Augustus 1962.
**************************************************************************************************************************************************
Hulpverlening aan een patiënt a/b van het MS Willem Ruys in de Rode Zee nabij Jabal Attair. Deze pagina komt uit “Het SMN Nieuws” van Augustus 1956.
Klik op de kaarten en je krijgt een groter plaatje.
Guest list January 31, 1963 From Port Everglades.
Schitterend menukaart voor het Koud Buffet op zondag 26 Augustus 1962.
Mooi spel speelkaarten van het MS Oranje.
Klik op de kaarten en je krijgt een groter plaatje.
Klik op de afbeelding en je krijgt een groter plaatje.
De ravage na de aanvaring met het MS Willem Ruys.
Klik op een afbeelding en je krijgt een groter plaatje.
Klik op een afbeelding en je krijgt een groter plaatje.
Deze folder is te groot om te kopieëren.
Passagetarieven Drieschroefsmotorschip ORANJE
in 1961.
Klik op een plaatje en je krijgt een groter plaatje.
Drankenkaart MS Oranje uit 1958.
Mooie grote kaart (21 x 14,5cm) met oa het MS Oranje en MS Johan van Oldenbarnevelt.
Klik op een afbeelding en je krijgt een groter plaatje.