SS Prinses Juliana PQNW/PFN 1 October 1910 – 15 Mei 1930.
SS Prinses Juliana PQNW/PFN 1 October 1910 – 15 Mei 1930.
Bouworder: 24-03-1909. NV Nederlandsche Scheepsbouw Mij, Amsterdam.
Bouwnummer: 105.
Aanbesteding: f. 2.246.108,-.
Afmetingen: 138,69 x 16,76 x 11,35 m.
Machines: 3 x DS6 + 2 x ES. NV Ned. Fabriek van Werktuigen en spoorwegmaterieel, Amsterdam. 2 x 4 cil. QE-machines.
Verm./Snelh.: 2 x 3.400 ipk. 2 Schroeven. 14,25 kn.
Type: Passagiersschip.
Kiellegging: 15 Juli 1909.
Stapelloop: 1 Juni 1910 werd het schip gedoopt door H.M. Koningin Wilhelmina.
Proefvaart: 10 September 1910
Oplevering: 10 September 1910.
Eerste reis: 1 October 1910.
Vernoemd naar Prinses Juliana (1909) maar aanvankelijk zou het schip SS Sarphati genoemd worden, naar de Amsterdamse arts Samuel Sarphati. Haar eerste reis maakte het SS Prinses Juliana op 1 October 1910. In 1914 werd de schoorsteen verlengd om de trek over de vuren te verbeteren. Van 4 April 1917 tot Maart 1918 was het SS Prinses Juliana opgenomen in de toen ingestelde Java-Pacific Mail Services, de lijn San Francisco, Honolulu, Yokohama, Nagasaki, Hongkong, Singapore naar Batavia, vice versa. Ook werd Sabang op de noordkust van Java werd aangedaan. Op 23 Maart 1918 te Hongkong in beslag genomen door de Britten en onder de vlag van P&O gebracht. Vertrek op 5 Mei 1918 van San Francisco naar Balboa en daar verbouwd tot troepentransportschip voor de Cruiser & Transport Service. Op 6 Augustus vertrok het schip met 2.800 man troepen naar Frankrijk. Het schip maakte in totaal 9 reizen en vervoerde 17.622 man. De laatste reis onder Britsevlag eindigde op 19 Augustus 1919 in New York. Op 2 September 1919 keerde zij terug in Amsterdam en kwam weer onder de vlag van de SMN. In 1924 werd de achterkuil overdekt. Op 15 Mei 1930 werd zij verkocht aan de KNSM te Amsterdam en werd bij de Dok en Werf Mij, Wilton Fijenoord NV te Schiedam geheel verbouwd waar bij zij oa een 2e schoorsteen (dummy) kreeg Ook werd zij herdoopt in SS Costa Rica. Het SS Costa Rica kreeg roepsein PDMN. In September 1930 was haar proefvaart en op 22 September was de aankomst in Amsterdamen op 17 October vertrok zij voor haar eerste reis naar Colón. In September 1939 werd de passagiersaccommodatie gesloten en werd het met een kleine bemanning alleen nog gebruikt als vrachtschip. Van 22 September 1940 tot 15 December 1940 werd ze te Liverpool verbouwd tot troepentransportschip voor BMWT dienst. In april 1941 werd ze ingezet bij de evacuatie van Britse troepen uit Griekenland. Op 27 April 1941 om 18.00 uur vertrok het schip van Kalámata met 2.800 man aan boord waarna het kort daar op door Duitse vliegtuigen gebombardeerd werd en bij Kreta in de Soúdhas baai is gezonken op 35o5’NB en 24o49’OL. Alle opvarenden werden door andere Britse schepen gered.
Kolen laden op de rede van…..?
Mooie menukaart. Dejeuner a la Carte, 1er Classe, Samedi, le 26 Avril 1930.
Drie mooie Menu kaarten voor het diner der 3e Klasse.
Maandag 28 April 1930, Dinsdag 29 April 1930, Woensdag 30 April 1930.
Mooi knipsel uit Maritiem Nederland 1 Februari 1996.
Geweldige menukaart, handingekleurd, 31 Augustus 1912. Waarschijnlijk gestencild. Uniek exemplaar.
Amsterdam IJ-gezicht met het SS Prinses Juliana op de voorgrond.
Oude kaart verstuurd op 8 Augustus 1911. (Meer dan 100 jaar geleden).
Prachtige kaart De afbeelding is vele keren gebruikt.
Uit het boek Een Reis naar Indie.
Uitgave Keg’s Theehandel Zaandam.
Het Juliana-dok te Amsterdam met een “Nederland”schip. Waarschijnlijk het SS Prinses Juliana. Mooi knipsel .
Klik opeen afbeelding en je krijgt een groter plaatje.
Mooie foto van een prachtig schip.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------