TSS Raki PGYI 1 Juli 1948 – 12 Mei 1966.
TSS Raki PGYI 1 Juli 1948 – 12 Mei 1966.
Bouworder: Seattle-Tacoma Shipbuilding Corporation, Tacoma, Washington.
Bouwnummer: 31.
Afmetingen: 142,65 x 21,18 x 12,95 m.
Meting: 8.204(b); 4.855(n); 12.600(D); 724.863 cft. (bs), 798.558 cft. (gs); 1.792(DT).
Machines: 2xWK turbine-intallatie Allis Chalmers Manufacturing Co., Milwaukee, Wisc. DR op 1 as.
Verm./Snelh.: 8.500 apk. 1 Schroef. 16,5 kn.
Bunkers: 1.826 SO/..
Type: Vrachtschip, met passagiersaccommodatie. Standaardschip Type C3-S-A1; HDK, TDK in ruim I t/m IV en SDK, 2e TDK in machinekamer, 5 Luikhoofden.
Accomm.: 15 passagiers in 5 hutten. In 1960 12 passagiers 61(B).
Uitrusting; ZS (30), stalen luiken, electrische lieren.
Kiellegging: 3 Augustus 1942.
Stapelloop: 11 November 1942 als MV Bolinas.
Oplevering: Juli 1943 aan de US Navy als aircraft carrier (CVE 36) aan de US Navy als escortaircraft carrier (CVE).
Op 2 Augustus 1943 in bruikleen aan de Royal Navy en herdoopt in HMS Begum (D 38). Van 4 Augustus 1943 tot November 1943 bij Burrard Drydock Co. te Vancouver BC voor aanpassingen. Op 4 Januari 1946 terug naar de US Navy zonder naamswijziging. In Maart 1947 via de Nederlandse regering aangekocht voor de SMN en aansluitend bij Gulf Shipbuilding Co. te Mobile verbouwd tot vrachtschip en werd herdoopt in MS Raki, naar het eiland in de Saleh-baai aan de noordkust van Soembawa in Indië. Overdracht op 15 Juni 1948 op zee bij Pensacola, Florida. In December 1963 overgedragen aan NV Nedlloyd Lijnen. In 1966 verkocht naar Taiwan aan Zui Kong Steamship Co. LTD, Monrovia, Liberia. Overdracht op 12 Mei 1966 te Palermo en herdoopt in MS I-Young vanaf 1968 onder de vlag van Taiwan. In 1974 verkocht voor de sloop en op 7 November aangekomen te Kaohsiung en kort daar op volgend gesloopt. .
Schitterende foto van de Amsterdamse haven toen er nog volop bedrijvigheid was. TSS Raki wordt gelost.
Onder de vlag van de NedLloyd .
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------