SS Koningin der Nederlanden PHMB/PFV 22 juli 1911 – 15 september 1932.
SS Koningin der Nederlanden PHMB/PFV 22 juli 1911 – 15 september 1932.
Bouworder: 1909 NV Nederlandsche Scheepsbouw Mij., Amsterdam.
Bouwnummer: 108.
Aanbesteding: f. 2.234.387,-.
Afmetingen: 138,69 x 16,76 x 11,35 m.
Machines: 3 x DS6 + 2 ES3, NV Nederlandsche Fabriek van Werktuigen en Spoorwegmaterieel, Amsterdam. 2 x 4 cil. QE- machines.
Verm./Snelh.: 2 x 3.400 ipk, 2 schroeven, 14,25 kn.
Type: Passagiersschip.
Kiellegging: 1 juli 1910.
Stapelloop: 15 maart 1911.
Eerste reis: 22 juli 1911.
Het schip werd vernoemd naar Koningin Wilhelmina. Van 1917 tot 21 maart 1918 voer het schip op de Java-Pacific Mailservice (San Francisco- Honolulu- Yokohama-Nagasaki- Hongkong, Singapore naar Batavia en vica versa. Ook werd op de Noordkust van Java Semarang en Soerabaja aangedaan) Op 21 maart 1918 in beslag genomen te San Francisco en onder Amerikaanse vlag gekomen.
Op 7 november 1919 terug naar de SMN waarna het schip in Amsterdam werd hersteld. In 1921 reisde de bekende kunstschilder Isaac Israëls met SS Koningin der Nederlanden naar Indië. In 1921 reisde Israëls naar Nederlands-Indië. Hij verbleef voornamelijk op Java, en wel in Batavia, Buitenzorg, Yogjakarta en Solo waar hij enige tijd aan het hof van de Mangkoenegara verbleef, geïntroduceerd door de danser Raden Mas Yojana, die hij in Nederland had ontmoet. Ook bezocht hij Bali samen met de familie Veth. In 1924 werd het achterdek overdekt. Het schip werd op 2 October 1930 werd ze aan de KNSM in Amsterdam te koop aangeboden. Die wilde het schip onder de naam SS San Salvador gaan exploiteren maar de koop ging na inspectie niet door. Op 15 februari 1932 voor de sloop verkocht aan Frank Rijsdijk’s Industrieële Ondernemingen NV, H.I.-Ambacht.
Mooie briefkaart uit 1921 verzonden uit Genova (Genua).
Klik op de kaarten en je krijgt een groter plaatje.
Leuke brief geschreven vanaf het SS Koningin Der Nederland op 10 December 1922 van Wim aan Kiki in Den Haag.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------