SS Prins der Nederlanden PQMS/PFQ 21 Januari 1914 – 25 Juni 1935.
Dezelfde plaatjes met een andere tekst op voor- en achterkant.
SS Prins der Nederlanden PQMS/PFQ 21 Januari 1914 – 25 Juni 1935.
Bouworder: 18 November 1911. NV Nederlandsche Scheepsbouw Mij., Amsterdam.
Bouworder: 123.
Aanbesteding: f. 2.853.220,-.
Afmetingen: 146,39 x 17,73 x 11,56 m.
Meting: 9.322 b; 5.689 (n); 6.300/7.000 (D); 307.865 cft. (bs); geen (DT). In 1932; 9.201 (b); 5.511 (n); 7.150 (D); 296.058 cft.(bs);320.922 cft. (gs); geen (DT).
Machines: 3 x DS6+2xES3. NV Nederlandsche Fabriek van Werktuigen en Spoorwegmaterieel, Amsterdam. 2x4cil.QF-machines. In 1927 zijn de ketels en machines gereviseerd.
Verm./Snelh.: 2 x 3.350 ipk. 2 Schroeven. 15 kn.
Bunkers; 1.791 K/90.
Type: Passagiersschip. HDK, TDK,SDK 4 Luikhoofden.
Accomm; 142 (I), 138 (II), 34 (III), 42 (IV), 207 (B). In 1927 142 (I), 136 (II), 44 (III), 42 (IV), 207 (B).
Uitrusting: 6HK.
Kiellegging: 16 of 22 October 1912.
Stapelloop: 20 Augustus 19134.
Oplevering: 21 Januari 1914.
Eerste reis: 31 Januari 1914.
Vernoemd naar Prins Hendrik echtgenoot van Koningin Wilhelmina. Het ontwerp was van scheepsbouwbureau M.A.Cornelissen te Amsterdam. In 1930 werd het schip opgelegd en werd het een oefenschip voor de brandweer van Amsterdam. Op 25 Juni 1935 werd het verkocht naar Italië om als Hospitaalschip dienst te gaan doen in de Italiaans – Ethiopische oorlog en kwam het in beheer van Lloyd Triëstino en werd het schip herdoopt in SS AguiLiea. Op 26 Juni 1944, als hospitaalschip, door Duitse vliegtuigen tijdens een bombardement op Marseille, gezonken. In 1946 werd het gelicht en in 1947 verkocht voor de sloop.
Uit de Katholieke Illustratie van 30 Augustus 1913.
Verstuurt op 1 Juli 1920 van Southampton.
Krantenknipsel uit de Spiegel 1928
Klik op de kaarten en je krijgt een groter plaatje.
De drijvende brandkast van het SS Prins der Nederlanden.
Uit het boek Een Reis naar Indie.
Uitgave Keg’s Theehandel Zaandam.
