MS Tarakan PTKC/PHWO 11 December 1930 – 27 October 1960.
MS Tarakan PTKC/PHWO 11 December 1930 – 27 October 1960.
Bouworder: Februari 1929. Mij voor Scheeps-& Werktuigbouw “Fijenoord”.
Bouwnummer: 318.
Aanbesteding: f. 3.952.635,-.
Afmetingen: 141,74 x 18,90 x 11,05.
Machines: Fijenoord-MAN, Rotterdam. 2tew 8 Cil. dieselmotor.
Verm./Snelh.: 7.040 epk. 1 Schroef. 14,5 kn.
Type: Vrachtschip met passagiersaccommodatie.
Stapelloop: 9 Juli 1930.
Oplevering: 11 December 1930.
Eerste reis: 16 December 1930 Amsterdam – Batavia.
Het schip is vernoemd naar het eiland Tarakan in de Indische Archipel voor de kust van Borneo en werd ontworpen door Ir. H.N.Prins. Het werd ingezet op de snelvrachtdienst Amsterdam-Batavia, maar ook voor Pelgrim vervoer. In 1933 werd het voorzien van meer diep tankcapaciteit. In de jaren 1935, 1936 en 1939 maakte het jeugdreizen naar Noorwegen. Vanaf April 1940 werd het ingezet op de Java-Pacific Lijn. Vanaf Maart 1942 voer het vanuit Australië als vrijschip in de Pacific. Tijdens WOII legde het 250.000 zeemijlen af. OP 13 Juni 1944 lag het te Hollandia en op 20 Juni lag het te Biak op Nieuw Guinea. Op 28 Augustus 1945 kwam het aan in Rotterdam om daarna door te varen naar haar Thuishaven, Amsterdam . Met troepen en NICA-personeel ging het op 6 October 1945 naar Tandjoeng Priok. In Januari 1946 vervoerde het ex-gedetineerden, veel al op medisch advies naar Australië. In October 1960 werd het verkocht vo0or de sloop naar Hongkong aan Leung Yau Trading & Shipbreaking Co. Ltd. Het MS Tarakan vertrok voor haar laatste reis uit Amsterdam op 27 October 1960 naar Hongkong waar het midden Januari 1961 werd gesloopt.
Een gepavoiseerde MS Tarakan.
Het schip in Williamstown South Australië.
Klik op de kaarten en je krijgt een groter plaatje.
Schitterend passagebiljet van J.F.Hartman 27 Juli 1936.
4 mooie foto’s van een Tarakan jeugdreis naar Noorwegen.
Ook van de heer J.F.Hartman Bagagelabel .
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------