SS Jan Pieterszoon Coen PDKB-PFL-PEZP 17 Juni 1915 – 14 Mei 1940.
SS Jan Pieterszoon Coen PDKB-PFL-PEZP 17 Juni 1915 – 14 Mei 1940.
Bouworder: 27-12-1912. NV Nederlandsche Scheepsbouw Mij., Amsterdam. Bouwnummer: 130.
Aanbesteding: f. 3.720.423,-.
Afmetingen: 143,47 x 18,39 x 11,89 m.
Machines: 8x ES3 NV Fabriek van Werktuigen en Spoorwegmaterieel, Amsterdam, 2x 3 Cil TE-machines.
Verm./Snelh.: 2×3.700 ipk, 2 Schroeven, 14,5 kn.
Type: Passagiersschip. 200 1e klasse, 166 2e klasse, 46 3e klasse, ? M-klasse en? B-klasse passagiers. Van 1926 tot 1938 125 1e klasse + 70 pullmanbedden en sofa’s, 166 2e klasse, 46 3e klasse, 42 4e klasse, ? M-klasse en ? B-klasse passagiers.
Kiellegging: 14 october 1913.
Stapelloop: 30 september 1914.
Oplevering: 17 juni 1915.
Het schip werd vernoemd naar Gouverneur Generaal J.P.Coen, de grondlegger van de Nederlandsche macht in Nederlandsch Indië.
Terwijl men op 30 September 1914 bezig was met de voorbereidingen voor de stapelloop, schoof de romp om 12.00 uur plotseling een decimeter vooruit. Hierdoor besloot men de stapelloop te vervroegen naar 14.00 uur ipv om 14.30 uur. Hier door kwam een teleurgestelde mevrouw Den Tex de echtgenote van één van de directeuren van de Stoomvaart Maatschappij Nederland die het schip zou dopen te laat.
Op 12 Juni 1915 vertrok het nieuwe vlaggenschip van de Stoomvaart Maatschappij Nederland en op dat moment ook het grootste schip dat ooit in Nederland was gebouwd van Amsterdam naar IJmuiden voor haar proefvaart en meerde het af in de één van de sluizen. Hier kwamen de gasten aan boord die de proefvaart mee zouden maken. Op de valreep werden zij ontvangen door Stoomvaart Maatschappij Nederland directeur J.B.A.Jonckheer. Kapitein H.G.J.Uylkens nam op dat moment nog wat punten door met de loods en enkele van zijn officieren die op de commandobrug aanwezig waren. Tot de aanwezige gasten behoorden vier ministers, de burgemeester van Amsterdam en twee wethouders. Verder waren er een groot aantal hoge ambtenaren, belangrijke zakenrelaties en de raden van commissarissen en de directies van werf en rederij aanwezig. De ministers en de burgemeester waren vergezeld van hun dames. Nadat iedereen ingescheept was kwam het schip in beweging en verliet de sluis richting zee. Vooruit voer de sleepboot Cycloop van Zurmülen. De zee was glad deze zomerse dag. Buitengaats gekomen voor het SS Jan Pieterszoon Coen richting zuiden lans Zandvoort, Katwijk, Noordwijk en Scheveningen. Tijdens de lunch werd er een Onderzeeboot waar genomen. Men was natuurlijk bang dat het één van de gevreesde Duitse U-Boten was maar het bleek een “eigen” onderzeeër te zijn dat ’s middags het SS Jan Pieterszoon Coen boven water om 16.00 uur naar IJmuiden begeleidde. Tijdens de proefvaart werd de vlag van de werf gestreken en de vlag van de Stoomvaart Maatschappij Nederland gehesen waar mee het schip door de rederij was overgedragen aan de rederij. Op de sluis verlieten de meeste gasten weer het schip.
Op 11 september 1915 vertrok het schip 0m 15.00 uur de hoofdstad voor haar eerste reis van Amsterdam naar Batavia nog via de Middellandse Zee en het Suez Kanaal. Op 1 Januari 1916 vertrekt het SS Jan Pieterszoon Coen van Amsterdam naar Batavia voor haar 2e rondreis via Kaap de Goede Hoop en Kaapstad naar Batavia waar het op 17 Februari 1916 aankomt. Op 6 Mei was het schip weer terug in de thuishaven Amsterdam. Het laatste deel van de reis door de Noordzee werd onder begeleiding van de sleepboot Roode Zee gemaakt. Door de 1e WO werd het na 2 reizen werd het schip in Maart 1919 in Amsterdam opgelegd. Op 8 Maart 1919 kwam het weer in de vaart. Op 28 Juni 1939 vertrok het schip voor haar laatste reis van Batavia naar Amsterdam waarna het op 29 Juli 1939 werd opgelegd.
Op 14 Mei 1940 door de Koninklijke Marine tussen de pieren als blokschip tot zinken gebracht. In de loop van 1940 werd het schip door de Duitsers leeg gehaald van roerende goederen. Rijkswaterstaat dacht het schip te kunnen bergen maar door de najaarstormen van 1940 zakte zij steeds verder weg in het zand. In 1941 werd het achterschip over een lengte van 50 meter door bergingsbedrijf Van den Tak uit Rotterdam verwijderd om de doorgang voor grotere schepen mogelijk te maken. Na de oorlog werd het schip met hulp van de Royal Navy met dieptebommen het wrak op te blazen en te verwijderen. Veel schroot bleef daar door achter op de bodem en om de diepte van de vaargeul op 45 voet te brengen was men in 1960 genoodzaakt om de wrakstukken met zandzuigers naar grotere diepten te laten weg zakken.
Bericht uit Het Leven van 21 September 1915.
Mooie kaart met schip liggend te Genua. Verzonden in 1933.
Mooi oud bagage label van passagier W.J.H.Lameree.
De Oceaanpost Tweede jaargang No.1. Uitreis. 28 Maart 1930. SS J.P.Coen.
De Oceaanpost Tweede jaargang No.2 Uitreis. 29 Maart 1930 SS J.P.Coen.
De Oceaanpost Tweede jaargang No.3 Uitreis. 30 Maart 1930 SS J.P.Coen.
De Oceaanpost Tweede jaargang No.13 Thuisreis SS J.P.Coen.
(Helaas staat er geen telegram in deze uitgave zodat ik niet de preciese datum kan achterhalen.)
Lunch, 3e Klasse. Dinsdag 25 Maart 1930.
Lunch, 3e Klasse. Woensdag 26 Maart 1930.
Diner 2me Classe Vendredi le 28 Mars 1930.
Lunch, 3e Klasse. Vrijdag 28 Maart 1930.
Diner, 3e Klasse. Vrijdag 28 Maart 1930.
Lunch, 3e Klasse. Zaterdag 29 Maart 1930.
Diner, 3e Klasse. Zaterdag 29 Maart 1930.
Lunch, 3e Klasse. Zondag 30 Maart 1930.
Lunch, 3e Klasse. Zondag 31 Maart 1930.
Diner, 3e Klasse. Maandag 31 Maart 1930.
Déjeuner 1re Classe. Lundi le 31 Mars 1930.
CE SOIR DINER D’ADIEU.
Déjeuner 1re Classe Mercredi le 2 Avril 1930.
Mooie toegangsbewijs van 25 Maart 1930. Incl. Controlestrook.
Uitreis. Belangrijke kennisgeving aan Passagiers. Regeling bij aankomst te Southampton.
Bijzondere kaart van het SS Jan Pieterszoon Coen.
Prachtige kaart die laat zien hoe immens groot het SS Jan Pietersz Coen wel niet moest zijn.
Mooi artikel over het SS Jan Pieterszoon Coen.
Maritiem Nederland November 1996.
Mooie brief geschreven aan boord van het SS Jan Pietersz Coen op 4 Juni 1931 varend in de buurt van Singapore.
Prachtige folder van het D.S.S.Jan Pieterszoon Coen.
Passagierslijst van 25 Maart 1930 van Amsterdam via Southampton, Algiers, Genua, Indië(Batavia).
Passagierslijst SS Jan Pieterszoon Coen van Batavia naar Amsterdam 6 Mei 1935.
Uit Keg’s Theehandel te Zaandam.
Mooie foto van een mooi schip.
Tik op een foto voor een groter plaatje
Klik op de kaarten en je krijgt een groter plaatje.
Prachtig tweedeklasse passagebiljet van Amsterdam
naar Batavia op 3 September 1921.
(Geschonken door Ab Woutersen)