SS/MS Madoera II PJTW/TWG/PFSL Augustus 1922 – October 1956.

  
SS/MS Madoera II PJTW/TWG/PFSL Augustus 1922 – October 1956.
Bouworder
: 1918. Firth Shipbuilding & Engineering Co. Ltd., Alloa.
Bouwnummer: 59.
Aanbesteding: f.5.511.770,-.
Afmetingen: 480,0′(146,30) x 60,3′(18,38) x 40,3′(12,28). Als SDK-er: (59); 498,0′(151,80 x 60,3′(18,38) x 32,0?’/40,3′(9,75/12,28).
Meting: 9.360(b); 5.830(n); 13.500(D); 605.730 cft. (bs); 616.850 cft.(gs); 3.060? (DT). In 1933: 7.183(b); 4.298(n); 10.366?/13.335(D); 6-2.400 cft.(bs); 680.900 cft. (gs); 3.060 (DT). In 1954; 9.414(b); 5.719(n); 13.217(D); 602.100 cft.(bs); 680.700 cft.(gs); 3.060? (DT).
Machines: 4 x WK?; Armstrong, Whitxorth & Co. Ltd., Newcastle upon Tyne, 3 cilinder TE-machine. In 1933: Werkspoor, Amsterdam, 2 x Sulzer 2tew 7 cilinder dieselmotoren, via tandwielkast op 1 as.
Verm./Snelheid: 4.850 ipk; 1 schroef, 12 kn. In 1933: 2 x 3.250 epk; 1 schroef, 13,5 kn. proefvaart 15,2 kn.
Bunkers: 1.185 K/.. In 1933 2023 DO/28 (als motorschip).
Type: Vrachtschip met passagiersaccommodatie; HDK, 2 x TDK, SDK, 6luikhoofden. In 1940 vrachtschip; HDK, 2 x TDK, 6 luikhoofden.
Accommodatie; 10 passagiers, 64/74 (B).
Uitrusting: 10 EK.
Tewaterlating: 24 Januari 1921.
Oplevering: Augustus 1922.
In 1933 met 2 andere M-schepen bij de NV Nederlandsch Dok Maatschappij te Amsterdam verbouwd van stoom- tot motorschip en kreeg tevens een Maier-steven, waardoor de lengte tussen loodlijnen met 5,5 meter toenam. Verder werden er tonnage openingen aangebracht, waardoor de bruto tonnage toenam.
Proeftocht als motorschip op 28 November 1933. Begin 1940 op de Java Pacific Lijn. Op 23 Februari 1943 om 23.02 uur in konvooi ON 166 in de voorpiek en ruim I getroffen door een torpedo van de U653. Een groot deel van de bemanning onder wie kapitein J.Lasche, verliet het zinkende schip in de reddingsboten. Bij daglicht dreef het MS Madoera echter nog steeds, en kapitein Lasche ging met 10 bemanningsleden terug aan boord, waar zij nog 7 andere bemanningsleden aantroffen. Het gelukte om beide motoren aan de gang te krijgen, waarna het zwaar beschadigde schip enkel dagen later in St.John’s op Newfoundland binnen kon worden gebracht. Van de opvarenden die niet meer terug aan boord konden komen , kwamen er 49 om, bijna allemaal Laskaren. Na provisorisch herstel in St.John’s werd op 18 Juli 1943 vertrokken naar New York waar men op 6 Augustus aan kwam. Daar werd het schip volledig bij Bethlehem Steel Company (Staten Island) gerepareerd. Midden October werd de konvooidienst hervat. Op 16 April 1944 brak er in de zuidelijke Stille Oceaan brand uit aan boord. Het Britse schip Port Sydney bleef stand-by. Na dat de brand was geblust is men op eigen kracht naar Balbao gevaren waar het schip op 29 April 1944 aankwam. In totaal legde het MS Madoera in oorlogsdienst meer dan 230.000 zeemijlen af.Op 12 October 1956 werd het schip over gedragen aan NV Reederij Amsterdam en herdoopt in MS Amstelwal maar het schip bleef wel eigendom van de SMN. Op 9 October 1957 werd ze opgelegd in Amsterdam. In Januari 1958 werd ze vrekocht voor de sloop naar België aan Heyghen Frères te Gent. Op 28 Januari 1958 kwam het schip aan in Brugge en in Maart 1958 werd het MS Madoera te Gent gesloopt.

Deze afbeelding heeft een leeg alt-attribuut; de bestandsnaam is smn591-1-1024x670.jpg

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zoek schepen op naam

 

sticker500 schoon

Label

scheepvaarthuis
Het Scheepvaarthuis
eXTReMe Tracker