SS Prins van Oranje Juli PQNL 1871 – Juli 1900.
SS Prins van Oranje Juli PQNL 1871 – Juli 1900.
Bouworder: Mei 1870; John Elder & Co., Glasgow.
Bouwnummer: 131.
Aanbestedeing: F.930.000,-.
Afmetingen: 320.0′(97,54) x 39,5′(12,04) x 21,2’/29,3′(6,46/8,93).
Meting: 2.789(b); 1.901(n); 2.850(D); ..(bs). In 1875: 3.018(b); 2.144(n); 3.245 ton (D); 966(bs).
Machines: 2xDS6; John Eldere & Co., Glasgow, 2 cil. CM.
Verm./snelh.: 1.750 ipk; 1 schroef, 10kn.
Bunkers: 1.62K/25.
Type: Mailschip; HDK, TDK? en SPRDK, 6 compartimeneten, 3 luikhoofden.
Accommodatie: 90(I), 36(II), 300(M), 69(B). 1n 1875: 53(I) in 23 hutten, 36 (II), 300(M).
Uitrusting: Drie masten,waarvan de voorste dwarsgetuigd met drie ra’s en bovendien een langszeil. De andere 2 masten alleen langsgetuigd. Driemast topzeilschoener.
Te water: 04-05-1871.
Oplevering: Juli 1871.
Eerste reis: 1 Augustus 1871 van Den Helder naar Nederlands Oost Indië. Aankomst Batavia 10 September 1871. In 1875 werd de passagiersaccommodatie verwijderd en 1 dek hoger op kleinere schaal herbouwd. De originele vrachtcapaciteit werd tegelijk vergroot met 200 last. Op 14 November 1881 nam het schip op thuisreis te Point de Galle(Cylon) een twintigtal schipbreukelingen van het op 5 November gezonken SS Koning der Nederlanden aan boord. De geredden hadden 32 dagen in een kleine reddingboot door gebracht. In 1893 kwam het schip in vrachtdienst bij de SMN nadat het dekhuis achterop gedeeltelijk was verwijderd en verder de gehele passagiersaccommodatie was uitgebouwd. In Juli 1900 werd het schip voor F 93.000,- verkocht naar Italië aan G.B. Lavarellofu Pietro, Genua en herdoopt in SS Maria. Het schip werd gebruikt voor kolenvervoer. In Juli 1903 verkocht en gesloopt bij Fratelli Bruzzo, Genua.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
… [Trackback]
[…] Info on that Topic: stoomvaartmaatschappijnederland.nl/ss-prins-van-oranje/ […]