TSS Zuiderkruis PIYW 31 Maart 1951- 1 Januari 1963.
TSS Zuiderkruis PIYW 31 Maart 1951- 1 Januari 1963.
Bouworder: Oregon Shipbuilding Corporation, Portland, Oregon.
Bouwnummer: 1019.
Afmetingen: 133,05 x 18,90 x 11,58 m.
Machines: 2 x WK, turbine-installatie Westinghouse Electric & ManufacturingCo., Pittsburg, Penns. DR.
Verm./Snelh: 8.500 apk, 1 Schroef, 16,5 kn.
Type: Vrachtschip met passagiersaccommodatie 850 passagiers. Victory VC2-S-AP3.
Oplevering: Mei 1944 als TSS Crabston Victory voor de US WSA.
In Mei 1944 opgeleverd als troepentransportschip TSS Cranston Victory voor de US WSA. In Februari 1947 aangekocht door de Nederlandsche Regering en herdoopt in TSS Zuiderkruis en in beheer gegeven bij de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam. Aanvankelijk in de vaart in RL-kleuren doch spoedig met oranje schoorsteen met een rood-wit-blauwe band. Het schip werd ingezet voor het vervoer van Nederlandse troepen naar Nederlandsch Oost Indië en repatriëring van ex-gedetineerden uit de Japanse kampen. Na de soevereiniteit overdracht wederom voor vervoer van militairen en repatrianten uit Indonesië naar Nederland. In 1951 bij de Nederlandsche Dok en Scheepsbouw Maatschappij te Amsterdam verbouwd tot emigrantenschip met accommodatie voor 850 personen. Het beheer werd op 31 Maart 1951 overgedragen aan de Stoomvaart Maatschappij Nederland NV te Amsterdam. Onder beheer van de Stoomvaart Maatschappij Nederland diverse reizen met emigranten naar Canada, Zuid Afrika, Australië en Nieuw Zeeland. Op de retourreizen vervoerde het schip vaak militairen. Per 10 Januari 1960 in huurkoop van de Nederlandse Staat ingebracht in de Scheepvaart Maatschappij Trans Oceaan te ’s Gravenhage. Het beheer bleef bij de Stoomvaart Maatschappij Nederland. Na enige kleine verbouwingen in deze periode maakte het schip opnieuw reizen naar Australië en Nieuw Zeeland en incidenteel naar de USA. Op 30 December 1962 komt het emigrantenschip onder Kapitein Haitsma en in beheer van de Stoomvaart Maatschappij Nederland van de laatste reis binnen met 710 Indische Nederlanders. Tevens was het voor Kapitein Haitsma zijn laatste reis.In 1961-1962 vervoerde het schip veel repatrianten van Nieuw Guinea. In Januari 1963 werd het schip op de Marinewerf te Den Helder verbouwd om voor de Koninklijke Marine dienst te gaan doen als Logement- en voorraadschip onder de zelfde naam en met Navo-nummer A853. Op 6 September 1968 buiten dienst gesteld en onder gebracht bij de dienst domeinen. Op 29 sseptember 1969 verkocht aan Intershitra, Rotterdam. Voor de sloop verkocht naar Spanje en door sleepboot Noord Holland naar Bilbao gesleept. Kort na aankomst op 27 November 1969 ving de sloop aan.
Mooie flesopener van het TSS Zuiderkruis (Geschonken door mvr. Schaap-IJf uit Beverwijk).
Mooi schrijflijstje van 12 October 1959.
Oud Schrijflijstje S.S. Zuiderkruis 21-October 1960.
Oud krantenknipsel. Vertrek van emigranten uit de Amsterdamse haven.
Gelukstelegram voor J.Cornet, Maitre, a/b SS Zuiderkruis 12-03-1956.
Mooi notitiebookje waarvan slechts 2 pagina’s zijn beschreven.
Het was de 52ste reis van Amsterdam naar Sydney.
Schrijflijstje SS Zuiderkruis.
Klik op een afbeelding en je krijgt een groter plaatje.
Augustus 1958.
Prachtige Passagierslijst December 1961.
Prachtige Passagierslijst van 17 December 1961.
(Dienstplichtig soldaat H.J.Rabe wordt op 11 Mei 1950 terug verwacht met de TSS Zuiderkruis uit Indonesie. ( Hoewel het schip nog niet in dienst was van de SMN past de kaart wel op mijn site vind ik .)
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------